Van ennek a blognak egy kedvelt rovata, amiben irritáló reklámok fikázásával foglalkozunk, amúgy bölcsészesen. Mi legalábbis kedveljük a rovatot, különösen, mert téma mindig van hozzá. Az, hogy mi és mennyire veri ki a biztosítékot, nos az persze szubjektív, és hát benne van a pakliban, hogy annak csinálunk így reklámot, aminek a hivatalosát épp nem szívleljük. Sebaj. Több is. Mohácsnál.
Aktuális beetetés tárgya: a Tolle márkanévvel futtatott tejipari családfának sajtos ága
Aktuálisan rosszul elsült kóstoló: a tévécsatornákon fölbukkanó mozgóképes szörnyeményt, a fenti cuccok népszerűsítése végett hiába nyomatják orrvérzésig, és estünk áldozatául többször is, mégsem tudjuk megjegyezni az elejét. Mindegy, valószínűleg nem is ez a lényeg, hanem, mint tudjuk, a termék, meg a köré épített miliő. Ez esetben ez egy meg nem nevezett közért, bolt, hiper, szuper, valami, ahol étel van, ebben vásárol az átlagmagyar család. A két gyerek meg a szülők maguk a nyolc lábon járó ungarise Adamsfamily-mutató: a szülők fiatalok, átlagkinézetűek, a csaj szőke, a pasi kis kedvesforma, olyan túlzó mimikával adják elő ezt a kis egyfelvonásost, hogy gond nélkül utolsók lennének az általános iskolás színészszakkörök összecsapásán. Értjük mi, ez szakma, így kell.
Tartalom:
A bevásárlókosár nagy, tudják, most nem közgazdasági értelemben, hanem csak úgy, materiálisan. Tologatni kell, pénz való bele. Szemmel látható nagyshopping, melynek lendületét nem a Gyurcsány-reformok, hanem az említett márkájú sajtokkal tömött hűtő töri meg. Innentől a filmecskét a totális infantilizmus szippantja be: a családfő bárgyú mosollyal veti rá magát a márka termékeivel rogyásig tömött hűtőre (mikor éljük már meg, hogy egy terméket a hűlt helyével ajánlgassanak?), hátrafordulva egy vákuumcsomagolt és egy körcikkelyes terméket rázogat, a vákuumolt értékes térfogata (sajt) láthatóan egy nagyságrenddel kisebb a csomagoláséánál, ő mégis úgy örül hogy megszerezte, hogy azon nyomban elfeledkezik a schopenhaueri nihilről, sőt, a fináléban egyenesen sajtvédővé válik, nehogy más vásárlók hozzájussanak azokhoz, hiszen amúgy nyerésre is optimalizált árukról van szó. Hát hogyne. Milyen jó is, hogy addig senkinek nem tűnt fel átlagmagyarcsaládon kívül a benganagy hűtő.
Persze a produkció hatására, még a dermesztő finálé előtt, a szöszke asszony azzal a megkönnyebbült tekintettel jutalmazza férjura akcióját, mint ami a fáradtvíz leengedését kísérheti Britney Spears-nél. Éteri nyugalmát csak a sajtos hűtőre csordában törő, zombiarcú mégátlagabbmagyarvásárlók hada töri meg. Nem tudjuk, hogyan viselkedik, esetleg harcba száll-e férje oldalán, hiszen az elhomályosuló záróképen látni, amint az esélytelenül próbálja feltartóztatni a rettenetes sajtimádó hordát. Mondhatnánk, hogy szívesen megnéznénk a folytatásban. De ez nem igaz. Jelentkezzen, aki e reklám hatására többet vesz az említett márka dolgaiból.
Mit mondana erről Morgan? (a 19. század közepének evolucionista antropológusa, 1877-ben
Ősi társadalom címmel nagyhatású, bár azóta jelentősen túlhaladott művet jelentetett meg):
A hármas szám bűvöletében élő angol a kultúrákat a „vadság”, „barbárság”, „civilizáció” korszakokra osztotta. Először elemezné a reklámfilm három, dramaturgiailag elkülöníthető részét, majd megállapítaná, hogy a befejezés a modernkori barbárság és zsákmányszerzés netovábbja, és az emberiség pszichológiai jellemzői e filmecske szerint bizony valóban mélyről, a régmúltból nyúlnak utánunk. Önzés und kaparás, pláne ha még magyarok is az illetők. Na meg hozzá az a borzalmas sajtszerző rítuszene.